Ahad, 26 Oktober 2014

B-Complex & Anti-oxcidant bantu tangani stress

Edit Posted by with No comments
Stress boleh memberi kesan kepada kesihatan. Stress yang dialami menyebabkan perembesan hormon cortisol apabila kelenjar pituatari di otak merangsang kalenjar adrenal di ginjal untuk perembesannya. Semakin banyak stress atau tinggi level stress yang dialami seseorang, semakin banyak hormon cortisol yang dirembeskan, di mana hormon ini memerlukan vitamin anti-oxcidant (C dan E) dan vitamin B untuk penghasilannya.
Perembesan hormon cortisol

Semakin lama seseorang itu stress, semakin banyak kemungkinan mengalami kekurangan vitamin anti-oxcidant dan vitamin B. Oleh itu, penting untuk pengamilan vitamin tersebut untuk tubuh kekal sihat bagi menghadapi kesan stress.

Apa pula hormon cortisol ni??
Cortisol juga dipanggil hormon stress. Ia adalah hormon steroid, lebih khusus glucocorticoid  yang dihasilkan oleh kalenjar adrenal. Cortisol dikeluarkan sebagai tindak balas kepada tekanan dan tahap glukosa darah yang rendah. Fungsi utamanya kepada tubuh adalah:
  • meningkatkan gula dalam darah melalui gluconeogenesis
  • mengawal tekanan darah
  • membantu metabolisma lemak, protein dan karbohidrat
  • menekan sistem immuniti
  • tindak balas keradangan dan mengurangkan pembentukan tulang
Tapi, kuantiti yang berlebihan, mendatangkan mudarat kepada tubuh badan.


ANTI-OXCIDANT >> VITA C & VITA E 
Suppliment anti-oxcidant iaitu VITA C dan VITA E membantu individu yang mengalami stress untuk kembali tenang, mengurangkan stress dan kemurungan. Stress menyebabkan kemusnahan vitamin C dalam tubuh badan, di mana ia penting untuk melindungi daripada radikal bebas (stress) tersebut. Vitamin C dan E merupakan antioksidan yang kuat untuk meneutralkan radikal bebas dalam badan yang merosakkan sel. Oleh kerana stress menghasilkan lebih banyak radikal bebas, ia berguna dalam menguruskan stress dan kemurungan.
Vita-C dan Vita-E

VITA-C SR - Tubuh kita tidak dapat menghasilkan vitamin C, dengan sifatnya yang mudah larut dalam air dan mudah dikeluarkan melalui urine. Pengambilan vitamin C setiap hari adalah penting untuk menghalang radikal bebas dan meningkatkan daya tahan badan ketika stress. VITA C Shaklee adalah jenis 'slow release' di mana ia dilepaskan secara perlahan untuk penyerapan badan.

VITA E COMPLEX - Vitamin E mempunyai banyak hidrogen atom berbanding vitamin C untuk didermakan kepada radikal bebas (stress). Namun begitu, kedua-dua vitamin ini saling memerlukan, ianya bertindak secara synergy. Apabila vitamin E menderma banyak molekul kepada radikal bebas, ianya akan teroksida dan memerlukan vitamin C untuk mengaktifkan kembali fungsi vitamin E. 


B-COMPLEX
Vitamin yang paling penting untuk menangani stress dan kemurungan adalah vitamin B. Ia telah dibuktikan dapat membantu untuk meningkatkan mood. Pengambilan vitamin B terutamanya yang mengandungi B1, B2, B6 dan B12 amat penting untuk melegakan stress dan mengekalkan fungsi saraf dengan baik agar tidak merasa cemas, takut dan murung. B-Complex merupakan penstabil hormon dalam badan ketika stress.

B-Complex Shaklee mengandungi 8 keluarga vitamin B iaitu B1, B2, B3, B6, Folic acid, B12, Biotin dan Pantothenic acid di mana setiap satunya mempunyai peranan tertentu dalam membantu menangani stress.

Kandungan B-complex Shaklee




Untuk mendapatkan cadangan set bagi membantu menangani stress di bawah,

Cadangan suppliment

Boleh hubungi saya di talian 0177207547

atau

Pembelian secara online di sini 


0 ulasan:

Catat Ulasan